تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۳۹۳
۰
plusresetminus
به گزارش کمیته اطلاع رسانی همایش، دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، امروز دوم مرداد ماه در مراسم آغازین ششمین همایش بین المللی دکترین مهدویت که با حضور اندیشمندان و صاحب نظران داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد با قدردانی از تلاش های حجت الاسلام و المسلمین پورسیدآقایی جهت برگزاری این همایش قدردانی کرد.
مهدویت باید با نگاه تخصصی دنبال شود
وی افزود: خوشبختانه در سال های اخیر تلاش های بسیار خوبی از سوی موسسه آینده روشن صورت گرفته است که فضلای حوزه علمیه در این خصوص اقداماتی ارزنده ای را به نمایش گذاشته اند.

لاریحانی با بیان این که درباره قطب عالم امکان حضرت مهدی(ع) روایات فراوانی داریم افزود: در این خصوص نیاز است به صورت گسترده تتبع بیشتری صورت گیرد و این که حجت الاسلام و المسلمین پورسیدآقایی فرمودند در حوزه علمیه در این خصوص اقداماتی صورت گرفته است بسیار خوشحال کننده است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

وی مهدویت را از موضوعات اساسی و کانون اسلامی دانست و اظهار داشت: به یقین تتبع در موضوع مهدویت نیاز به تخصص است تا به صورت درست و دقیق در این خصوص تحقیق و بررسی شود.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر مهدویت به صورت تخصصی دنبال نشود این موضوع دچار آفات خواهد شد.

وی مرجعیت پیگیری های علمی مهدویت را حوزه های علمیه دانست و افزود: حوزه های علمیه و روحانیت باید در خصوص مساله مهدویت به صورت جدیدتری وارد شوند.

دکتر لاریجانی ادامه داد: درباره حضرت حجت‌(ع) نصوص و روایات بسیاری وجود دارد که تتبع در آن به صورت دقیق و بر منهج اجتهادی ضروری است.

وی محل اصلی تتبع درباره مهدویت را حوزه‌های علمیه معرفی کرد و افزود: موضوع مهدویت از مسائل اساسی فکر اسلامی است و تطبع در آن احتیاج به تخصص و روش برگزیده دارد که اگر با سطح‌نگری و روش‌های غیردقیق همراه شود مانند بقیه شئونات اسلامی می‌تواند دچار آفت شود.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: محل و خواستگاه اصلی این فکر که مرجعیت دقیقی به همراه دارد، حوزه‌هایی هستند که می‌توانند به نحو سیستماتیک در این زمینه تتبع کنند.

وی به دولت مهدوی اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که می‌خواهیم از دولت حق یا دولت مهدوی سخن بگوییم باید محل نزاع به درستی روشن شود و مشخص کنیم هدفمان از دولت متصل به حکومت حضرت است یا این آماده‌سازی وظیفه تمام دولت‌هایی است که می‌خواهند خود را برای حکومت ایشان آماده کنند.

لاریجانی با بیان این‌که دولت حق که در نصوص اسلامی آمده و متصل به قیام حضرت مهدی‌‌(عج) است خصوصیاتی دارد، اما نمی‌دانیم چه زمانی است و درباره قیام آن حضرت هم آنچه از ائمه اطهار‌(ع) آمده زمان را مشخص نکرده است، گفت: این امر نباید دستاویزی شود و جوامع را به اشتباه بیندازد.

وی نسبت به جریان‌های مدعی ارتباط با امام زمان‌(ع) هشدار داد و تصریح کرد: هیچ‌کس تردید ندارد که اولیای الهی می‌توانند با امام زمان‌(عج) ارتباط داشته باشند؛ اما این‌که یک جریانی را ایجاد کنیم که مدعی ارتباط با امام زمان(عج) باشد و نوعی بابیت در این زمینه به وجود آید، تکذیب شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به دولت حق گفت: زمان مشخصی برای دولت حق که متصل به قیام حضرت مهدی‌(ع) باشد، مشخص نشده؛ اما این‌که دولت‌ها و حکومت‌ها چه روش‌هایی را برگزینند تا زمینه‌ ظهور حضرت را فراهم کنند، از سیره و تفکر اولیای خدا قابل اخذ است.

وی با بیان این‌که در زمان قیام حضرت به مسأله تردید که با حیرت مرتبط است، برخواهیم خورد، اظهار داشت: در زمان قیام آن حضرت، عقول مستعده پرورش پیدا کرده‌اند که اگر در منهج صحیح قرار نگیرند، طبعاً به تردید می‌انجامند.

لاریجانی ادامه داد: از طرفی حیرت بر جامعه مستولی شده و از طرف دیگر عقول برای تأویل کتاب خدا آمادگی پیدا کرده و آن را به راهی مخالف سنت رسول‌الله‌(ص) سوق می‌دهند.

وی وقوع این تأویل را در حوزه‌های الهی، تربیتی و سیاسی، به دلیل برخورداری از ابزار فراگیر محقق دانست و افزود: سنت غرب به سبب این‌که باوری دقیق به رکن بودن تفکر دینی و وحیانی در زندگی بشر ندارند، آن را به کالاهای آرامش‌بخش برای انسان تبدیل کرده‌اند و این‌که دین در تفکر غربی مورد توجه است، به سبب حقیقتی مسلم وحیانی که توسط پیامبرن برای نجات بشر آمده است، نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وحی در تفکر اسلامی کلام خدا است و پیامبر واسطه این فیض بوده و دخل و تصرفی در کلمات ندارد، اظهار داشت: نباید گفت که این حقایق در ظرف وجود پیامبر آمده و ایشان با قوه خیال به لسان جاری کرده‌اند، بلکه عین این کلمات از وحی است و علتی پایداری و ثبات آن در همه دوران‌ها نیز همین است.

وی توجه و بررسی پدیده حیرت و تأویل را در دولت حق مورد تأکید قرار داد و گفت: ظهور، زمان رسیدن به فعلیت‌ها و قرار گرفتن در مسیر تحقق استعدادهاست و افراد برای انتخاب مسیر جدیدی فرصت نخواهند داشت.

لاریجانی با بیان این‌که در تفکر اسلامی بن‌بست یا یأسی وجود ندارد و موضوع مهدویت امری نیست که با حرکت طبیعی عالم تخالف داشته باشد، اظهار داشت: تفکر مهدویت نقطه اوجی است که هیچ انسان مؤمن و هیچ جامعه‌ای با این تفکر دچار یأس، تردید و بدبینی نخواهد شد.

وی اضافه کرد: حرکت در تفکر مهدوی به سمت کمال و رو به رشد است، به همین سبب نه تنها سنت‌های علی و معلولی جامعه را مخدوش نمی‌کند بلکه آن را به کمال می‌رساند،‌ چرا که مهدویت روشنابخش جوامع از بٌعد فردی و اجتماعی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به تفکر مهدوی راه‌های بن‌بست را باز کرده و آن را تفکری امیدوارکننده و رهایی‌بخش معرفی می‌کند.

وی افزود: دولت مهدوی دولتی است که با توجه به تکامل، امیدوار و پر تحرک در مبارزه با باطل یأسی به خود راه نمی‌دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه، دولت مهدوی را دولتی اخلاقی توصیف کرد و با بیان این‌که جامعه‌ای که در این دولت طراحی می‌شود، نیز جامعه اخلاقی است، گفت: یک مؤمن منتظر هرگز نمی‌تواند متخلق به اخلاق اسلامی نباشد.

وی خاطرنشان کرد: دولتی که به دولت حق تأسی می‌کند، باید تمامی افرادش در این زمینه تلاش کرده و احکام اسلامی را به درستی انجام دهند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به عقلانیت مورد تأکید نصوص اسلامی در زمان ظهور حضرت حجت‌(ع) اشاره کرد و گفت: عقل‌ها در زمان ظهور کامل می‌شود و استعداد عقلانی به کمال خود می‌رسد، از این رو حرکت در ابعاد فردی و اجتماعی این امر ضروری است.

وی افزود: زمانی که از عقلانیت اسلامی سخن گفته می‌شود به معنای عقلانیت هدایت شده است و زندگی انسان منتظر نیز باید بر مبنای عقلانیت صورت گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به همزیستی مسالمت‌آمیز در زمان ظهور، اظهار داشت: همزیستی در دولت حق مسالمت‌آمیز واقعی است، مردم همدیگر را دوست دارند و به هم احترام می‌گذارند، چرا که این هم‌زیستی بر مبنای عقلانیت استوار شده است.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر مدل توسعه ایرانی اسلامی کشور بر ترسیم خصوصیات اسلامی واقعی تأکید کرد و افزود: براساس کلیاتی که در دولت حق می‌شناسیم و استخراج می‌کنیم مدل توسعه را تعریف کرده، مؤلفه‌ها را اخذ و آرام آرام به کار گیریم.
https://ayandehroshan.ir/vdcicpap2t1a3.bct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما