تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب : ۱۴۵
۰
plusresetminus
حکومت و جامعه اسلامی در عصر غیبت

جایگاه مهدویت در سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی (پیش بینی ها، ظرفیت ها، خلا ها…)

دکترمحمدجواد ناطق پور مدیر مرکز ایران شناسی دانشگاه دورهام – انگلستان
جایگاه مهدویت در سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی (پیش بینی ها، ظرفیت ها، خلا ها…)
مهدویت ازمبانی اساسی در باور شیعی، به عنوان عامل مهم و موثر در طراحی و برنامه ریزی توسعه کشور می بایستی مورد توجه قرار گیرد. شاید کمتر کسی به این موضوع توجه داشته باشد که مدیریت وبرنامه ریزی توسعه در کشور بدون توجه به روح مهدویت و به کارگیری آموزه های این باور الهی در تشیع، به سختی بتواند در توسعه کشور موفق شود. امروزه بحث توسعه اساسا به عنوان یک موضوع عام در جهان مطرح است و این نکته به اثبات رسیده است که بسیاری از کشورها بدون دست یابی به توسعه امکان ثبات و امنیت را نخواهند داشت. به همین دلیل توسعه یک امر جهانی است و کشورهایی که به حلقه توسعه نپیوسته اند، بتدریج خود را بایستی به این مجموعه نزدیک کنند.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان رژیم مبتنی بر ارزش های اسلامی شیعی، در تلاش است تا مسیر توسعه را با اتکال به خداوند و اتصال به تعالیم عالیه اسلام طی کند. در این مسیر، توجه به جایگاه رفیع و والای مهدویت از اهمیت خاصی برخوردار است. بررسی و مطالعه مقایسه ای اندیشه ها و اهداف توسعه و نیز مبانی و اصول مهدویت اشتراکات قابل توجهی را به ذهن می رساند. به گونه ای که این باور به طور جدی و خدشه ناپذیر وجود دارد که جامعه امام زمان علیه السلام یک جامعه توسعه یافته است. در این مقاله بحث شده است که چشم انداز توسعه جمهوری اسلامی بدون توجه به روح مهدویت ناتمام و ناکارا خواهد بود.
به دلیل اشتراکاتی که در ماهیت توسعه و نگرش مهدویت وجود دارد، لازم است که برنامه های توسعه کشور به ویژه چشم انداز بیست ساله خود را بطور دقیق و کامل با روح و محتوای اعتقاد به مهدویت سازگار کند. در این مقاله سعی شده است تا محورهای باور به مهدویت و به کارگیری آن ها در چشم انداز و برنامه های توسعه مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد. در این مقاله هم چنین با تحلیل چشم انداز بیست ساله توسعه کشور و نیز ذکر فرازهایی از برنامه توسعه به ویژه در بخش فرهنگی، ضرورت توجه به مهدویت به عنوان مبنای برنامه ریزی، پیشنهاداتی درخصوص روش های سازگار نمودن چشم انداز و برنامه توسعه با مهدویت ارائه شده است. بنیان نظری این مقاله بر سه محور: امنیت، امید و سازندگی به عنوان مولفه های مهم توسعه که در باور به مهدویت جریان دارد، استوار است. با عنایت به اینکه جامعه مهدوی جامعه امن، امیدوار و سازنده است، و نیز هر سه مولفه از محورهای بنیادین درتوسعه است، سعی شده است در این مقاله محورهای یاد شده تبیین تئوریک شده و چشم انداز بیست ساله بر این اساس تحلیل شود.
https://ayandehroshan.ir/vdcd2k0f6yt0o.a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما