تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب : ۲۰۳
۰
plusresetminus
مدت حکومت
مدت حکومت امام مهدی(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) چقدر خواهد بود؟
در پاسخ به اموري بايد توجه داشت:
الف) مدت حكومت امام مهدي (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) يكي از مباحث فرعي مهدويت مي‌باشد و مربوط به حادثه‌اي است كه در آينده رخ خواهد داد و اختلاف در مباحث فرعي، در اكثر قريب به اتفاق مباحث علمي و امور عملي (اگر نگويم در همه امور) روي مي‌دهد و كسي نمي‌گويد به علت اختلاف در امور فرعي، اصل يك مطلب مخدوش است. اهل سنت در بسياري از امور فرعي عبادات اختلاف دارند و لذا مذاهب اربعه فقهي به وجود آمد، آيا اين چنين اختلاف مي‌تواند باعث بطلان اصل دين و امور عبادي شود. همچنين در مباحث اعتقادي نيز اختلافات فاحش وجود دارد كه از مهمترين آنها اعتقاد به جبر و تفويض است. آيا شما چنين اختلافاتي را دليل بر بطلان اصل دين اسلام و يا مذهب عامه مي‌دانيد؟
ب) يكي از مسائلي كه عامه به آن معتقدند چنانچه پرسش‌گر به آن اعتراف دارد، قضيه مهدويت است. اينان نيز ظهور امام مهدي (علیه السلام) را در آخر الزمان باور دارند، هر چند برخي از آنها ولادت او را نپذيرفته‌اندو مي‌گويند در نزديكي ظهور به دنيا خواهد آمد.
با نگاهي به احاديث اهل سنت در مورد امام مهدي (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و مدت حكومت او به روشني مي‌بينيم كه در ميان آنها نيز در اين زمينه اختلاف وجود دارد و آنان نيز براي طول مدت حكومت اقوال متعدد دارند كه به برخي از آنها اشاره مي‌كنيم:
يملك سبع سنين (سنن ابو داود، ج2، كتاب المهدي، ص 310، ح4285)
يعيش خمساً او سبعاً او تسعاً (سنن ترمذي، ج3، باب ما جاء في المهدي، ص343، ح2333)
يعيش سبعاً او ثمانياً يعني حججاً (مستدرك حاكم، ج4، ص558)
ان قصر فسبع و الا فتسع (سنن ابن ماجه،ج2، ص1367، ح4083)
تسعاً او عشراً (فضل الكوفه، ص26)
و في رواية انها اربع عشر سنة (اسعاف الراغبين ص140و141)
تسعة عشر سنة و شهراً (عقد الدرر، ص239- ابن حجر هيثمي ، القول المختصر،ص30)
يملك عشرين سنة (مجمع الزوايد، ج7، ص319- طبراني، معجم كبير، ج8، ص102)
و في رواية انها احدي و عشرون سنة (اسعاف الرغبين، ص140و 141)
و في أثر اربع و عشرون (ابن حجر، القول المختصر، ص30)
و في اخري، ثلاثون (ابن حجر، القول المختصر، ص30)
و في اخري اربعون سنة (ابن حجر، القول المختصر، ص30)
آيا مي توان گفت با اين اختلاف (5- 7- 8- 9- 10- 14- 19- 20- 21- 24- 30- 40) اعتقاد به مهدويت در نزد عامه يك اعتقاد خرافي است؟
ج) وجود روايات مختلف در عرصه‌هاي مختلف، انديشمندان و صاحب نظران هر فن را بر آن داشته است تا به تأمل و تدبر پرداخته و تا حدي كه در توان دارند در رفع اختلاف بكوشند. و در اين زمينه به صحت و سقم كلام‌ها مي‌پردازند و به جمع اقوال و توجيه آنها بر مي‌آيند. در زمينه مدت حكومت نيز علماي فريقين به توجيه و جمع اقوال پرداخته‌اند. ابن حجر پس از بيان اقوال در مدت حكومت مي‌گويد:
و يمكن الجمع علي تقدير صحة الكل بأنّ ملكه متفاوت الظهور و القوة، فيحمل التحديد بالأكثر من السبع كالأربعين علي أنه باعتبار مدة الملك من حيث هو، و بالسبع او بأقل منها علي انه باعتبار غاية ظهوره و قوته، بنحو العشرين علي انها امر وسط بين الابتداء و الانتهاء (القول المختصر في علامات المهدي المنتظر، ص30).
مرحوم علامه مجلسي نيز مي‌گويد: الاخبار المختلفه الواردة في ايام ملكه بعضها محمول علي جميع مدة ملكه و بعضها علي زمان استقرار دولته و بعضها علي حساب ما عندنا من السنين و الشهور، و بعضها علي سنيه و شهوره الطويلة والله يعلم.(بحار الانوار، ج52، ص280).
البته اكثر علماي فريقين مدت هفت سال را به جهت شهرت آن پذيرفته‌اند، هر چند كه معتقدند مي‌توان روايتهاي بيش از هفت سال را توجيه كرده و بر مراتب و مراحل حكومت حمل كرد.
http://ayandehroshan.ir/vdcicpar2t1au.bct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما