تاریخ انتشارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۶۰۹
۰
plusresetminus
معاون پژوهش موسسه آینده روشن (پژوهشكده مهدويت) گفت: تبلور اصلي عالمان دين در ولايت ‌فقيه نهفته است از اين رو «ولايت فقيه» روشن‌ترين و بارزترين شاخص در فتنه‌هاي دوران آخرالزمان محسوب مي‌شود.
«ولايت فقيه» بارزترين شاخص در فتنه‌هاي آخرالزمان است

به گزارش آینده روشن، حجت‌الاسلام و‌المسلمين دکتر جواد جعفري، در گفتگویی خبری در ارتباط با نقش منتظران هنگامه پيچيده‌تر شدن فتنه‌ها در آخر‌الزمان (عج) اظهار داشت: با توجه به روايات اسلامي، يكي از ويژگي‌هاي دوران آخر‌الزمان، وجود فتنه‌هاي بسيار است و هر چه به دوران ظهور نزديك‌ مي‌شويم، فتنه‌ها و آزمون‌ها سخت‌تر خواهند شد.

وي، يكي از نمادهاي سخت‌ شدن امتحانات الهي در عصر غيبت را به‌هم‌آميختگي حق و باطل و مشخص‌نبودن مرز ميان آنها دانست و گفت: طبيعتاً وقتي حق و باطل به گونه‌اي در هم آميخته مي‌شوند كه مرزهاي آنها قابل شناسايي نيست، آنچه كه مي‌تواند به ما كمك كند كسب دانش و آگاهي از مرجع صحيح آن است. از اين‌رو به ما توصيه شده است كه در افزايش بصيرت و شناخت خود از حق و باطل تلاش بيشتري داشته باشيم.

این محقق مهدوی با اشاره به روايت «اعرف إمامك فإنك إذا عرفت لم يضرك، تقدم هذا الامر أو تأخر» كه در صفحه ۲۰ جلد سوم اصول كافي موجود است، گفت: امام صادق(ع) به «زراره» از اصحاب نزديك خود مي‌فرمايد: در كسب معرفت نسبت به امام زمانت كوشا باش، چرا كه با داشتن معرفت نسبت به امام اگر در امر ولايت او تقدم يا تأخري رخ دهد، زياني نخواهيد ديد. بنابراين يكي از راهكارهاي نجات از فتنه‌ها، بحث معرفت به امام، شناخت جايگاه، درخواست‌ها و انتظارات ايشان از شيعيان است.

وي، تبعيت از كارشناسان و عالمان دين را از ديگر وظايف منتظران برشمرد و ابراز داشت: مردم بايد در كوران حوادث به دين‌شناسان حقيقي مراجعه كنند. چرا كه امام زمان(عج) در توقيع مشهور خود مي‌فرمايند: «وأما الحوادث الواقعة فارجعوا فيها إلى رواة حديثنا...». يعني؛ اگر حادثه‌ يا پديده‌اي براي شما (شيعيان) رخ داد، به راويان حديث ما مراجعه كنيد. دليل اين امر هم آشنا روات حديث با منطق دين اهل‌بيت -عليهم‌السلام- است.

معاون پژوهش پژوهشكده مهدويت، وظايف منتظران در آخر‌الزمان و فتنه‌ها را در دو محور كلي جاي داد و گفت: محور نخست؛ بالا بردن اطلاع و آگاهي منتظران از دين بويژه مباحث مربوط به جايگاه امام، واجب‌الاتباع بودن ايشان و كليه امور از اين قبيل است.

وي به بيان محور دوم وظايف منتظران پرداخت و خاطرنشان شد: تبعيت از عالمان و كارشناسان حقيقي دين از ديگر وظايف منتظران به شمار مي‌رود در واقع، اين كارشناسان كساني هستند كه بر اساس توقيع امام زمان(عج) و روايات ائمه اطهار -عليهم‌السلام- براي حل مشكلات مردم به جامعه ارجاع داده مي‌شودند، بنابراين مردم بايد تبعيت از عالمان و مراجعه به آنها را وظيفه خود بدانند.

جعفري گفت: متأسفانه امروزه تنور بازار مدعيان دروغين، جن‌گيرها و رمالان داغ است و عده‌اي مراجعه به اين افراد را به نوعي افتخار مي‌دانند در حالي كه در دوران فتنه، ائمه اطهار(ع) ما را به دين و عالمان دين ارجاع داده‌اند.

معاون پژوهش پژوهشكده مهدويت درخصوص نقش ولايت فقيه در جهت‌دهي به حركت منتظران در دوران آخر‌الزمان و هنگامه ظهور فتنه‌ها گفت: تبلور اصلي عالمان دين در ولايت فقيه نهفته شده است. بدين معنا كه اگر بخواهيم شخصي را بعنوان شاخص ميان عالمان دين معرفي كنيم، طبيعتاً ولايت فقيه بعنوان شاخص‌‌ترين كارشناسان و بارز‌ترين عالمان مطرح مي‌شود.

جعفري خاطرنشان كرد: آنچه كه ولي فقيه مي‌گويد، نشان دهنده راهي خواهد بود كه ما بايد آن را طي كنيم به بيان ديگر، فرموده‌هاي ولي فقيه، ملاك سنجش ساير اعمال و افكار نيز محسوب مي‌شود. بنابراين ولايت فقيه در دوران غيبت همان طور كه در روايات بعنوان نايب عام امام زمان‌(عج) معرفي شده، روشن‌ترين و بارزترين شاخص براي عبور از گذر فتنه‌ها است.

انتهاي پيام/گ/

https://ayandehroshan.ir/vdcic3aq2t1au.bct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما