کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رییس پژوهشکده مهدویت:

عرصه مهدویت نیازمند کار اجتهادی است

خبرگزاری آينده روشن , 11 ارديبهشت 1390 ساعت 15:37

رییس موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) با اشاره به ضرورت فعالیت‌های تحقیقاتی جدی در عرصه مهدویت گفت: عرصه مهدویت نیازمند کار اجتهادی است.


به گزارش آینده روشن، حجت الاسلام والمسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی در حاشیه نشست خبری هفتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت، درباره فیلم مستند «ظهور بسیار نزدیک است» گفت: مباحث مهدویت جنبه حوزوی و تخصصی دارد و بر همین اساس باید ترتیباتی اتخاذ شود تا از حضور افراد غیر کارشناس در این عرصه جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه حضور افزاد غیرکارشناس در زمینه مهدویت به واسطه عدم حضور ما یا حضور کمرنگ حوزویان در این عرصه است، گفت: وقتی افراد دانشمند حوزوی از ورود به این عرصه خودداری کنند فضایی بوجود می آید که دیگران در این عرصه اظهار نظر کنند.

این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: تولید این فیلم مستند یا به صورت مستقیم با هدف سیاسی بوده است یا اینکه برخی با سوء استفاده از این افراد درصدد تحقق اهداف خود بوده‌اند که خوشبختانه حوزه علمیه با هوشیاری کامل در مقابل آن ایستاد و این توطئه را در نطفه خفه کرد.

وی ابراز داشت: در تولید این فیلم مستند از اسناد و رویات غیر معتبر و مخدوش استفاده شده، در صورتی که بحث مهدویت اجتهادی است و برای ارایه آن باید فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی ویژه‌ای داشت به گونه ای که بتوان اسناد و روایات را از همدیگر مجزا کرد.

وی ابراز داشت: در مباحث مهدویت، هم سند روایات و هم تطبیق آن جای بحث و کار کارشناسی دارد.

رییس پژوهشکده مهدویت تصریح کرد: تولید این اثر نشان داد چقدر مباحث مهدویت جای فعالیت دارد و اظهار نظر در این زمینه به افرادی احتیاج دارد که بتوانند بر منابع و متون دینی تسلط داشته باشند.

وی فعالیت مراکز مهدوی چون موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت)، مرکز تخصصی مهدویت و مراکز مهدوی دیگر در حوزه علمیه قم را ضروری دانست و افزود: فعالیت در بحث مهدویت توسط مراکز و موسسات مختلف موازی کاری بوجود نمی‌آورد چرا که در این عرصه زمینه‌های فعالیت بسیار است.

دبیر همایش بین المللی دکترین مهدویت اظهار داشت: در حال حاضر ده‌ها درس خارج و ده‌ها برنامه دینی مشابه در کشور در حال اجراست، ولی وقتی مسایل مهدویت مطرح می شود، حرف از موازی کاری و امثال آن زده می شود.

پورسیدآقایی بیان داشت: حوزه‌ها و مراکز وابسته به حوزه علمیه افزون بر ممانعت برای تولید آثار انحرافی باید کار ایجابی کنند و تولیدات فاخر دینی را به جامعه عرضه کنند تا در دام توطئه های گوناگون قرار نگیرند.

دبیر همایش بین المللی دکترین مهدویت فعالیت رسانه ای و هنری در عرصه مهدویت را ضروری دانست و گفت: باید فعالیت های پژوهشی و تولیدی مراکز حوزوی از طریق این رسانه ها در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی بیان داشت: مردم باید بجای اینکه دنبال علایم ظهور باشند، شرایط ظهور را دنبال کنند و با زمینه سازی در این عرصه مقدمات ظهور را فراهم سازند.

پورسیدآقایی عنوان داشت: اعتقاد ما این است که رهبر انقلاب فوق سید خراسانی است، چرا که ایشان در حال حاضر ولایت فقیه و زعامت جامعه اسلامی را در دوران غیبت بر عهده دارند و نایب امام زمان (عج) هستند.

وی ادامه داد: نه رهبر انقلاب احتیاجی به این تطبیق سازی ها دارند و نه رییس جمهور ولی تولید این آثار، اثرات مخربی را در اعتقادات مردم بوجود می آورد.

رییس موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) افزود: اگر این تطبیق سازی ها محقق نشود چه کسی می خواهد پاسخگوی تخریب اعتقادات مردم شود، چه کسی جوابگوی آسیب هایی است که به صورت جدی اصل مهدویت را به مخاطره می اندازد.

وی ابراز داشت: منابع ما بسیار غنی است ولی کار اجتهادی و اساسی در این زمینه کمتر صورت گرفته است و بسیاری از فعالیت هایی که شده، گردآوری یا ترجمه و یا خلاصه است.

وی با اشاره به توزیع میلیونی فیلم مستند مذکور گفت: با توجه به معارفی که از اهل بیت(ع) و در قالب کتاب ها و روایات متعدد از علمای اسلام نقل شده است، کل این فیلم انحرافی و غیر قابل اعتناست.

وی افزود: در این فیلم مستند از منابع ضعیف و بی اساس و برخی منابع ضعیفی از اهل تسنن که سنی ها هم این کتاب ها را قبول ندارند، استفاده شده و تطبیق هایی که ارایه شده، همگی گمراه کننده و غیر قابل استناد است.

وی گفت: توزیع چند میلیونی این فیلم که به دلیل اهداف پشت صحنه آن به فیلم شعیب نامه نیز مشهور شد، نشان دهنده این مطلب است که عده ای سعی دارند تمایلات سیاسی خود را از طریق معارف مهدوی به خورد جامعه بدهند.

پورسیدآقایی اظهارداشت: توزیع این فیلم نشان داد که تا چه میزان، رسانه های ما از صحنه گردانی این مباحث غافل هستند و وقتی که بانیان اصلی ترویج دین در این عرصه حضور نداشته باشند این گونه افراد مجال خودنمایی می یابند.

رییس موسسه آینده روشن اظهار داشت: به طور قطع اگر حوزه، رسانه ها، دولت و نهادهای فرهنگی از وظیفه خود که عمق بخشی به معارف ولایی و مهدوی مردم است، غافل شوند، این گونه انحرافات باز هم جای رشد پیدا می کنند.

وی گفت: متاسفانه ما همواره از صحنه گردانی در این حوزه ها عقب هستیم و همیشه به دنبال این بوده ایم که اگر انحرافی در میان مردم نفوذ کرد، دست به روشنگری بزنیم به قول معروف، همواره برخورد انفعالی داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: عده ای در این فیلم سعی دارند که شعیب را دکتر محمود احمدی نژاد (رییس جمهور) معرفی کنند، چنانچه پیش از این هم عده ای سعی کردند این فرد را بجای شخصیت های دیگری نیز به مردم معرفی کنند، اما مساله این جاست که خود رییس جمهور نیز نیازی به این تملق گویی ها و بزرگنمایی ها ندارد.

انتهای پیام/گ/


کد مطلب: 589

آدرس مطلب :
https://www.ayandehroshan.ir/news/589/عرصه-مهدویت-نیازمند-کار-اجتهادی

آینده روشن
  https://www.ayandehroshan.ir