تاریخ انتشارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب : ۲۴
۰
plusresetminus
نمایی کلی از فعالیت های موسسه آینده روشن
مهدویت، انرژی مانا و عصاره حیات بخش اسلام ناب محمدی است که دنیای خسته و جهان آشفته در انتظار آن به سر می برد تا کام های تشنه را سیراب کند و چشم های نگران را آرامش بخشد. در مقابل چنین نیروی حیات بخشی، وظیفه منتظران، آماده سازی خویشتن و جامعه برای ظهور موعود ادیان است. موسسه آینده روشن، در سال 1383 به همت شماری از فضلا و اساتید حوزه و دانشگاه و دل سوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی با هدف تبیین و گسترش معارف و آموزه‌های بالنده مهدویت، در سطح داخلی و بین المللی بنیان نهاده شد. این موسسه، مجموعه‌ای مستقل و غیرانتفاعی است که با رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، اهداف و برنامه های زیر را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است:
1. تبیین، تعمیق و گسترش فرهنگ مهدوی
2. اجرای امور پژوهشی، آموزشی، هنری، رسانه ای و تبلیغی در جهت تحقق جامعه مهدوی
3. تربیت پژوهندگان و مبلغان ورزیده در زمینه مهدویت
4. پاسخ به نیازهای فکری و اعتقادی گروه های مختلف جامعه، به ویژه نسل جوان و حوزه و دانشگاه
5. پاسخ گویی به شبهات و مقابله علمی، تبلیغی با افکار و تبلیغات انحرافی و خرافی درباره مهدویت
6. ایجاد ارتباط و تعامل علمی بین پژوهندگان مهدویت در سطح داخلی و بین المللی
7. تلاش در جهت تهیه گنجینه منابع مهدوی
8. نشر مجلات تخصصی و ایجاد سایت‌های ویژه مهدوی



به منظور پیش برد اهداف موسسه، فعالیت ها در چارچوب سازمانی زیر صورت می گیرد:
معاونت پژوهش (پژوهشکده مهدویت)
یکی از ارکان اصلی موسسه آینده روشن، معاونت پژوهش است و با توجه به گستردگی فعالیت این معاونت، مراحل اخذ مجوز پژوهشکده ای مستقل در موضوع مهدویت طی گردیده است و این معاونت هم اکنون با عنوان پژوهشکده مهدویت فعالیت می کند. عمده فعالیت های پژوهشکده مهدویت، در چارچوب 8 گروه پژوهشی شکل گرفته است که رویکردهای مختلف مهدویت را در بر می گیرند. اسامی این گروه ها عبارت است از: قرآن و حدیث؛ کلام و عرفان؛ تاریخ؛ حقوق و سیاست؛ جامعه شناسی؛ روان شناسی؛ ادیان و مذاهب و فرق؛ فرقه های انحرافی. وجود محققین ثابت و سرگروه‌ها به همراه فعالیت زیر نظر هیئت علمی و اساتید ناظر باعث می شود تا فعالیت پژوهشی این گروه ها با توجه به بایسته های پژوهشی و دیگر مبانی مورد نیاز، به صورت علمی و کاربردی انجام شود. برگزاری نشست های علمی و انتشار نشریات تخصصی و نشر کتاب های پژوهشی از دیگر فعالیت های این معاونت است.

معاونت آموزش
آموزش، تربیت متخصصان و کارشناسان مهدویت و ارائه معارف مهدوی در قالب دوره های کوتاه و بلند و به شکل حضوری و غیر حضوری عمده فعالیت این معاونت است. دوره کوتاه مدت، در دو نیم ترم با 24 واحد درسی و با شرکت طلاب سطح سه حوزه علمیه برگزار می شود. دوره بلند مدت یا تربیت مدرس با هدف تربیت اساتید زبده از میان طلاب ممتاز سطح 4 حوزه و فارغ التحصیلان سطح 3 مراکز تخصصی حوزه، پس از امتحان ورودی و مصاحبه علمی دانش پژوه پذیرفته و در پایان به ایشان مدرک تربیت مدرس از موسسه داده می شود.

معاونت فرهنگی، هنری
فرهنگ و هنر، دو عرصه مهم برای ارائه معارف مهدوی و تبیین ضرورت آن ها هستند. در این راستا، معاونت فرهنگی، هنری با بهره گیری از ابزارهای هنری شامل: شعر، موسیقی، هنرهای تجسمی، ادبیات داستانی، رسانه و سینما؛ کمک به تولید آثار ارزشمند مهدوی را هدف خود قرار داده است. رای زنی و دعوت از هنرمندان، فراهم آوردن پشتوانه علمی ـ پژوهشی، دسته بندی آثار مختلف و انتشار کتاب ها و نشریه تخصصی در حوزه هنر مهدوی از فعالیت های جاری این معاونت است.

معاونت بین الملل
گسترش و تبیین فرهنگ و معارف مهدوی در گستره بین الملل و رساندن این معارف ناب به دست مخاطبان ورای مرزهای ایران و اسلام، از وظایف این معاونت است. این معاونت با برقراری ارتباط با کرسی های اسلام شناسی و شیعه شناسی، ارتباط با مراکز بین المللی و رهبران ادیان، برپایی  دوره ها و همایش های بین المللی و اعزام مبلغان و محققان؛ در صدد ایجاد زمینه گفت و گوی علمی ـ پژوهشی و تعامل فرهنگی جهت انتقال فرهنگ و معارف مهدویت و موعود گرایانه است.

واحد پرسش و پاسخ
پرسش،کلید پژوهش است و بسیاری از پژوهش ها و کتاب های ارزشمند، در پاسخ به پرسش های خوب نگاشته شده اند. از این رو برای پاسخ گویی به پرسش های تخصصی و عمومی، واحد پرسش و پاسخ از طریق تلفن، نامه، پست الکترونیک و پایگاه اطلاع رسانی به جمع آوری پرسش ها پرداخته و سپس با استفاده از محققان آزموده، به آن ها پاسخ می دهد.

کتابخانه تخصصی
برای آسانی استفاده پژوهشگران و محققان، کتابخانه تخصصی مهدویت از ابتدای فعالیت موسسه شکل گرفته است. وجود کتاب ها و پایان نامه‌های تخصصی در کنار کتاب های عمومی مورد نیاز پژوهشگران از مزیت های این کتابخانه بوده و هم چنین بهره گیری از دانش فهرست نویسی باعث ارائه خدمات بهینه به محققان می شود. این کتابخانه زیر نظر معاونت پژوهش فعالیت می کند.

مرکز فناوری اطلاعات
در دنیای امروز، فناوری اطلاعات به عنوان ابزار عرضه، انتقال و تولید محتوا مورد استفاده قرار می گیرد. پایگاه های اطلاع رسانی، نرم افزارهای علمی و چند رسانه ای و بانک های اطلاعاتی میدان نوین ارائه فرهنگ مهدویت و معارف مترقی آن است که مرکز فناوری اطلاعات در این زمینه به فعالیت می پردازد.

دبیرخانه دائمی همایش بین المللی دکترین مهدویت
یکی از فعالیت های برجسته موسسه آینده روشن، برگزاری هر ساله همایش بین المللی دکترین مهدویت است. این همایش همه ساله در نیمه شعبان، با شرکت اندیشمندان و محققان داخلی و خارجی و با سخن رانی شخصیت های کشوری و بین المللی در عالی ترین سطح برگزار می شود. انتشار مجموعه مقالات و سخن رانی ها و خبرنامه از دیگر فعالیت های دبیرخانه همایش بین المللی دکترین مهدویت است.

روابط عمومی
برقراری ارتباط منظم و هدف‌مند با دیگر موسسات، رسانه‌ها و اشخاص؛ وظیفه روابط عمومی موسسه آینده روشن است. اطلا‌ع رسانی به هنگام و مفید به این مخاطبان و شناسایی نیازها و پرسش‌های ایشان از وظایف این واحد می‌باشد.


دستاوردهای موسسه آینده روشن
فصل نامه علمی ـ پژوهشی مشرق موعود
گروه های پژوهشی معاونت پژوهش (پژوهشکده مهدویت) در راستای فعالیت های پژوهشی خود، مقاله های علمی و پژوهشی تولید شده را برای نقد و بررسی در فصل نامه علمی ـ پژوهشی مشرق موعود منتشر می کنند. این نشریه هم چنین مقالات ممتاز رسیده از دیگر پژوهشگران را نیز با رعایت استانداردهای علمی و پژوهشی منتشر می کند.

فصل نامه‌های الموعود و The Bright Future
فعالیت در عرصه بین المللی، ضرورت ارائه مقالات پژوهشی به زبان بین المللی را تبیین کرده است. از این رو، فصل‌نامه تخصصی الموعود (به زبان عربی) وThe Bright Future (به زبان انگلیسی) منتشر و در گستره بین المللی توزیع می گردد. ارائه جدیدترین مقالات به زبان انگلیسی و عربی، معرفی پژوهش های برگزیده و مصاحبه با پژوهش گران بین المللی از فعالیت های این نشریه است.

فصل نامه عصر آدینه
با هدف گردآوری آثار پراکنده هنر مهدوی و تشویق هنرمندان به فعالیت در این حوزه، فصل نامه ادبی ـ هنری عصر آدینه منتشر می شود. مباحث نظری هنری، داستان، شعر، هنرهای تجسمی، هنرهای تصویری و نمایشی از قالب‌های مورد استفاده در این نشریه تخصصی است.

نشریه الکترونیک ساعت صفر                                                      www.zerotime.org
این نشریه با محور قرار دادن موضوع انتظار و معارف مهدویت و در زمینه های فرهنگی در فضای جهانی وب (اینترنت) برای جوانان منتشر می شود. این دو هفته نامه الکترونیک دارای بخش های: شعر، ادبیات داستانی، رسانه، هنری، اندیشه و مخاطبان است. عمده نوشته های این نشریه توسط مخاطبان نشریه نگاشته می شود.

ماهنامه انتظار نوجوان                                                               www.intizarmag.ir
نشریه انتظار نوجوان برای پاسخ گویی به نیاز نوجوانان و با هدف ایجاد محفلی صمیمی و دوستانه برای همه نوجوانان ایرانی منتشر می شود. فعالیت در بخش های شعر، داستان، مقاله، رسانه و هنری با همکاری خبرنگاران افتخاری از سراسر کشور، درون مایه انتظار نوجوان را تشکیل می دهد.

ماهنامه ملیکا                                                                     www.melikamag.com
ماهنامه ملیکا با انتخاب نام رومی مادر امام زمان(عج) برای کودکان منتشر می شود. این نشریه با هدف تربیت و راهنمایی کودکان، آینده سازان فردا، شکل گرفته است و با بهره گیری از زبان مناسب و مطالب ارسالی کودکان، در بخش های داستان، شعر، هنری و رسانه فعالیت می کند.

خبرگزاری آینده روشن                                                                   www.bfnews.ir
تهیه و تنظیم اخبار و اطلاعات مهدوی و استفاده مناسب و سریع از این اطلاعات در فضایی گسترده، بر عهده خبرگزاری آینده روشن است. این خبرگزاری به طور تخصصی در زمینه مهدویت، موعود گرایی، آخرالزمان و معنویت به اطلاع رسانی مفید و سازنده می پردازد. تولید، توزیع و بازتوزیع اخبار این حوزه از رسالت های عمده این خبرگزاری است. ارائه اخبار و مطالب به زبان های انگلیسی و عربی از دیگر برنامه‌های این خبرگزاری به شمار می آید.

پایگاه اطلاع رسانی بین المللی مهدویت                                  www.mahdism.info
معرفی حضرت مهدی(عج) به زبان های گوناگون (در حال حاضر 30 زبان هدف قرار داده شده است) پاسخ به سوالات، ارائه اخبار و ایجاد شبکه ارتباطی علاقمندان و محققان کشورهای گوناگون از اهداف این پایگاه اطلاع رسانی است. عرضه محصولات و ارتباطات بین المللی از دیگر برنامه‌های این پایگاه به شمار می رود.





اطلاعات تماس:
نشانی: قم ـ خیابان صفایی ـ کوچه 23 ـ پلاک 5
تلفکس:46 و 7833345
پایگاه اینترنتی www.intizar.ir
پست الکترونیکی info@intizar.ir

https://ayandehroshan.ir/vdcbp.b5rrhbauui.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما