تاریخ انتشارجمعه ۶ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۱۲
کد مطلب : ۱۴۵۴
۱
plusresetminus
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت اطاعت از ولی خدا و نصرت و یاری او اظهار کرد: جامعه عدل جامعه ای برآمده از شخصیت ولیّ خداست.
اطاعت و نصرت ولی خدا امری ضروری است
به گزارش آینده روشن آیت الله محسن اراکی که جمعه شب در مراسم اختتامیه شانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت در مسجد جمکران سخن می گفت با اشاره به قوانین و اصول غالب حاکم بر جامعه بشر از آغاز تا انجام بیان کرد: یکی از این اصول، اصل جانشین کردن انسان بر کره زمین برای اجرای فرمان خداست.

وی افزود: خدای متعال در قرآن کریم با دو وصف تکوین و خلق کردن و همچنین تشریع و امر کردن توصیف شده که این دو وصف در برخی از آیات قرآن کریم مانند تعبیر «له الخلق و الامر» جمع شده است.

استاد حوزه های علمیه همچنین اضافه کرد: این استخلاف بشر هم می تواند به صورت فردی باشد که شخصی امین برای جانشینی خدا در روی زمین برگزیده می شود و نخستین مأموریت این خلیفه خدا آن است که یک هسته مرکزی برای شکل گیری خلافت جمعی و اجتماعی تشکیل دهد.

آیت الله اراکی ادامه داد: البته از این جامعه عدل یا جامعه مأمور در روایات ما به جامعه برآمده از جنس رسول الهی و پاره ای از شخصیت او تعبیر شده و بحث های فراوانی درباره آن مطرح است.

وی یادآور شد: تعبیر شهید بزرگوار سلیمانی که می فرماید «ما ملت امام حُسینیم» اشاره به همین معنا دارد که جامعه ای برخاسته از شخصیت امام و همبافت با او شکل می گیرد و شایستگی خلافت جمعی را پیدا می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دو وعده بزرگ الهی برای صالحان یعنی برای امت مُستخلَف الهی گفت: این دو وعده، دو سنت حتمی است که یکی وعده دنیوی میراث داری زمین است تا همه امکانات زمین برای آن ها شکوفا شود.

وی افزود: سنت و وعده دیگر، وعده اخروی در هم پیچیده شدن آسمان و زمین کنونی و گسترده کردن دوباره آن برای صالحان است، به بیان دیگر اصل دیگر در قوانین و اصول غالب حاکم بر جامعه بشر از آغاز تا انجام همین میراث داری صالحان در روی زمین است.

آیت الله اراکی سپس در توضیح اصل سوم قوانین و اصول غالب حاکم بر جامعه بشر از آغاز تا انجام اذعان کرد: اصل سوم در این موضوع آن است که پیدایش این جامعه مُستخلَف در حدی که بتواند این وعده الهی را جامه عمل بپوشاند، مشروط به آن است که جامعه به دو میثاق بزرگ الهی یعنی میثاق اطاعت از فرمان رسول الهی و همچنین میثاق نصرت و یاری او عمل کند.

وی در پایان تصریح کرد: امید است به یاری خداوند همه ما بتوانیم به این دو میثاق بزرگ خداوند عمل کنیم و سربلند باشیم.

انتهای پیام/ 101
https://ayandehroshan.ir/vdcf.tdyiw6djjgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما