کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهدویت اندیشه کلان توحیدی و تمدنی است

6 فروردين 1400 ساعت 13:49

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور اندیشه مهدوی را یک اندیشه کلان توحیدی و تمدنی دانست و گفت: باید در کشف این اندیشه تمدنی تلاش و کوشش کرد.


به گزارش آینده روشن آیت الله علیرضا اعرافی در پیامی تصویری به شانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت که در مسجد جمکران در حال برگزاری است با بیان این که مهدویت جلوه گاه همه تاریخ توحید است اظهار کرد: تردیدی نیست که فرهنگ مهدویت نیازمند نگاهی تمدنی و عمیق است.

وی افزود: برخی بر این باورند که ادیان در حاشیه زندگی قرار دارند و برخی دیگر دین را دارای تعالیم گسترده و فراوان می بینند که می تواند با دستاوردهای بشری عجین شود و دامنه زیادی از زندگی بشر را تحت الشعاع قرار دهد، اما تفسیر دقیق تر آن است که دین الهی یک نگاه تمدنی و منظومه ای منسجم دارد که به معنای روح نظامات زندگی بشر است و ضمن آن که زندگی عادی بشری یعنی عقل، تجربه و دستاوردهای او را محترم می شمارد، دارای طرحواره ای است که به همه بخش های زندگی جهت می دهد و روح تمدنی را در آن سرازیر می کند.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: البته این نگاه به عنوان روح تمدنی در همه ادیان الهی وجود دارد، اما جلوه های نیمه تمام و یا تام داشته است، به بیان دیگر این نگاه در ادیان پیامبران اولوالعزم به شکل جدی تری ظهور و بروز پیدا کرده است و همچنین در اندیشه اسلامی به طور تام جلوه گری می کند.

وی سپس نشانه های یک اندیشه تمدنی را فرازمانی، فرامکانی، فرانژادی و فراساحتی بودن آن دانست و گفت: اندیشه تمدنی از معارف متنوع و چند ساختی برخوردار است، به بیان دیگر باید آن را منظومه ای از معارف متکثر با یک انتظام، سامانه مندی و درختوارگی در کنار به هم پیوستگی و زنجیره وارگی دانست.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: البته این سیستم به هم پیوسته فراگیر از عقلانیت و توانایی انعطاف پذیری و پاسخ گویی به نیازهای متنوع نیز برخوردار است.

وی افزود: بنابراین کل اندیشه توحیدی، یک تمدن بزرگ است که در نهایت به دین خاتم و جاودانه یعنی اسلام منتهی شده است.

مدیر حوزه های علمیه درباره این که این نگاه تمدنی تا چه اندازه تحقق پیدا کرده است بیان کرد: تحقق اندیشه تمدنی توحیدی، شکل تدریجی، گام به گام و مرحله به مرحله دارد که اوج آن در عصر مهدویت خواهد بود.

وی اضافه کرد: جامعه مهدوی جامعه ای سرشار از ایمان، آسایش و آرامش روحی در بستر عدالت و آزادی خواهد بود که این نگاه از آیات و روایات نیز قابل استخراج است.

آیت الله اعرافی گفت: آیاتی از قرآن که به مواردی مانند جلوه گری نور تام خداوند در تمام زمین، استخلاف تام تمدن توحیدی در زمین و عبادت مطلق خدا و یا وراثت تامه و وراثت صالحان مژده داده است، همگی نشانه هایی از جامعه مهدوی است، ضمن آن که این آیات در کنار هم ما را به یک اطمینان از وقوع رستاخیزی بزرگ در جلوه گری نور خدا در تمام زمین و ظهور و بروز تام حقیقت می‌رساند.

وی افزود: حرکت همه انبیای الهی در این مسیر بر آن بوده است تا مردم را به آسمان نزدیک کنند، همچنان که جامعه مهدوی و رجعت نیز فاصله دنیا و آخرت را بسیار نزدیک می کند.

مدیر حوزه های علمیه یادآور شد: تلاش حوزه های علمیه بر آن است که در میثاق با خون پاک شهدا و در مسیر انقلاب اسلامی، به سمت کشف اندیشه تمدنی اسلام گام بردارد و نظامات آموزشی خود را در این تراز ساماندهی کند.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: در این مسیر همه موظف هستند تا در کشف این اندیشه تمدنی سهیم باشند و نقش خود را ایفا کنند.

انتهای پیام / 101


کد مطلب: 1453

آدرس مطلب :
https://www.ayandehroshan.ir/news/1453/مهدویت-اندیشه-کلان-توحیدی-تمدنی

آینده روشن
  https://www.ayandehroshan.ir