کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آشنایی کوتاه با موسسه آینده روشن بشریت

6 دی 1399 ساعت 9:26

مهدويت، انرژي مانا و عصاره حيات‌بخش اسلام ناب محمدي(ص) است که دنياي خسته و جهان آشفته در انتظار آن به سر مي‌برد تا کام‌هاي تشنه را سيراب کند و چشم‌هاي نگران را آرامش بخشد. در مقابل چنين نيروي حيات‌بخشي، وظيفه منتظران، آماده‌‌سازي خود و جامعه براي ظهور موعود اديان است.


 
   
به گزارش پایگاه خبری آینده روشن مهدويت انديشه بالنده شيعه و رمز هويت ماست (من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية) مهدويت نه يک راه در کنار ديگر راه‌ها که تنها راه است.

مهدويت، انرژي مانا و عصاره حيات‌بخش اسلام ناب محمدي(ص) است که دنياي خسته و جهان آشفته در انتظار آن به سر مي‌برد تا کام‌هاي تشنه را سيراب کند و چشم‌هاي نگران را آرامش بخشد. در مقابل چنين نيروي حيات‌بخشي، وظيفه منتظران، آماده‌‌سازي خود و جامعه براي ظهور موعود اديان است.

مؤسسه آينده روشن (پژوهشکده مهدويت)، در سال 1383 به همت شماري از فضلاي حوزه و دلسوزان نظام مقدس جمهوري اسلامي با هدف تبيين و گسترش معارف و آموزه‌هاي بالنده مهدويت، در سطح داخلي و بين‌المللي بنيان نهاده شد. اين مؤسسه، مجموعه‌اي مستقل و غيرانتفاعي است که با رعايت قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران، اهداف و برنامه‌هاي زير را سرلوحة فعاليت‌هاي خود قرار داده است:

1. تبيين، تعميق وتوسعه فرهنگ مهدوي؛
2. اجراي امور آموزشي، پژوهشي، هنري، رسانه‌اي و تبليغي در جهت تحقق جامعه مهدوي؛
3. تربيت پژوهشگران و مبلغان ورزيده در زمينه مهدويت؛
4. پاسخ به نيازهاي فکري و اعتقادي گروه‌هاي مختلف جامعه، به‌ويژه نسل جوان و حوزه و دانشگاه؛
5. پاسخ‌گويي به شبهات و مقابله علمي، تبليغي با افکار و تبليغات انحرافي و خرافي درباره مهدويت؛
6. تلاش در جهت تهيه گنجينه منابع مهدوي؛
7. ايجاد ارتباط و تعامل علمي بين پژوهشگران مهدويت در سطح داخلي و بين‌المللي؛
8. نشر مجلات تخصصي و ايجاد سايت‌هاي ويژه مهدوي.


معاونت آموزش

آموزش، تربيت متخصصان و کارشناسان مهدويت و ارائه معارف مهدوي در قالب دوره‌هاي کوتاه‌مدت و بلندمدت و به شکل حضوري و غيرحضوري عمده فعاليت اين معاونت است.

دوره کوتاه‌مدت، در دو نيم‌ترم با 42 واحد درسي و با شرکت طلاب سطح سه حوزه علميه برگزار مي‌شود. دوره بلندمدت يا تربيت مدرس با هدف تربيت اساتيد زبده از فارغ‌التحصيلان سطح سه پس از امتحان ورودي و مصاحبه علمي، دانش‌پژوه پذيرفته و در پايان به ايشان مدرک تربيت مدرس از مؤسسه داده مي‌شود.


مرکز تخصصي موعود حوزه علميه قم

مرکز تخصصي موعود حوزه علمية قم از شوراي گسترش حوزه علميه طبق مصوبة 890 مجوز برگزاري سطح چهار تخصصي مهدويت را دريافت کرد. اين مرکز به منظور گسترش انديشه بالنده مهدويت و تربيت مدرسان و پژوهشگران توانمند در رشته مهدويت از بين طلاب واجد شرايط براي سطح چهار مهدويت، در سه گرايش طلبه مي‌پذيرد.

گفتني است که مرکز تخصصي موعود تنها مرکز تخصصي حوزوي است که داراي اعضاي هيئت علمي تمام‌وقت مي‌باشد.


معاونت پژوهش

يکي از ارکان مؤسسه آينده روشن، معاونت پژوهش است و با توجه به گستردگي فعاليت اين معاونت، اين معاونت هم‌اکنون با عنوان پژوهشکده مهدويت فعاليت مي‌کند.

عمده فعاليت‌هاي پژوهشکده مهدويت، درچارچوب چندين گروه پژوهشي شکل گرفته است که رويکردهاي مختلف مهدويت را دربر مي‌گيرند.  اين گروه‌ها عبارتند از: قرآن و حديث، کلام، تاريخ، حقوق و سياست، جامعه‌شناسي، آينده‌پژوهي، تربيت و روان‌شناسي، اديان و مذاهب و فرقه‌هاي انحرافي.

وجود پژوهشگران ثابت و سرگروه‌ها به همراه نظارت اعضاي هيئت علمي مؤسسه، باعث مي‌شود تا فعاليت پژوهشي اين گروه‌ها در راستاي بايسته‌هاي پژوهشي و به صورت علمي و کاربردي انجام شود.

اعزام اساتيد و مبلغان مؤسسه به مراکز علمي و تبليغي، برگزاري نشست‌هاي علمي، انتشار نشريات تخصصي، نشر کتاب‌هاي پژوهشي، مشاوره‌هاي علمي و پاسخ به پرسش‌هاي مهدوي از ديگر فعاليت‌هاي اين معاونت مي‌باشد.

بخش داخلي همايش بين‌المللي دکترين مهدويت نیز زير نظر اين معاونت فعاليت مي‌کند.


کتابخانه تخصصي مهدويت

براي آساني استفاده پژوهشگران و اساتيد، کتابخانه تخصصي مهدويت از ابتداي فعاليت مؤسسه شکل گرفته است. وجود کتاب‌ها و پايان‌نامه‌هاي تخصصي در کنار کتاب‌هاي عمومي مورد نياز پژوهشگران از مزيت‌هاي اين کتابخانه بوده و هم‌چنين بهره‌گيري از دانش فهرست‌نويسي باعث ارائه خدمات بهينه به محققان مي‌شود. اين کتابخانه زير نظر معاونت پژوهش فعاليت مي‌کند.


معاونت بين‌الملل

گسترش و تبيين فرهنگ و معارف مهدوي در گستره بين‌الملل و رساندن اين معارف ناب به دست مخاطبان وراي مرزهاي ايران و اسلام، از وظايف اين معاونت است. اين معاونت با برقراري ارتباط با کرسي‌هاي اسلام‌شناسي و شيعه‌شناسي، ارتباط با مراکز بين‌المللي و رهبران اديان، برپايي دوره‌ها و همايش‌هاي مهدوي در خارج از کشور و اعزام مبلغان و محققان؛ درصدد ايجاد زمينه گفت‌وگوي علمي ـ پژوهشي و تعامل فرهنگي جهت انتقال فرهنگ و معارف مهدويت و موعودگرايانه است.

بخش خارجي همايش بين‌المللي دکترين مهدويت زير نظر اين معاونت فعاليت مي‌کند.


دبيرخانه دائمي همايش بين‌المللي دکترين مهدويت

يکي از فعاليت‌هاي برجسته مؤسسه آينده روشن برگزاري هر ساله‌ی همايش بين‌المللي دکترين مهدويت است. اين همايش همه ساله در ایام نيمه شعبان به مدت دو روز، با شرکت انديش‌مندان و محققان داخلي و خارجي و سخنراني شخصيت‌هاي کشوري و بين‌المللي در عالي‌ترين سطح برگزار مي‌شود.

انتشار مجموعه مقالات، سخنراني‌ها و خبرنامه‌هاي همايش از ديگر فعاليت‌هاي اين دبيرخانه است.


معاونت فرهنگي و هنري

فرهنگ و هنر، دو عرصه مهم براي ارائه معارف مهدوي و تبيين ضرورت آنها هستند. در اين راستا، معاونت فرهنگي و هنري با بهره‌گيري از ابزارهاي هنري شامل: شعر، ادبيات داستاني، رسانه و سينما، هنرهاي تجسمي و...؛ کمک به توليد آثار ارزشمند مهدوي را هدف خود قرار داده است.

مرکز فناوري اطلاعات

در دنياي امروز، فناوري اطلاعات به عنوان ابزار عرضه، انتقال و توليد محتوا مورد استفاده قرار مي‌گيرد. پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني، نرم‌افزارهاي علمي و چند رسانه‌اي و بانک‌هاي اطلاعاتي ميدان نوين ارائه فرهنگ مهدويت و معارف مترقي آن است که مرکز فناوري اطلاعات در اين زمينه به فعاليت مي‌پردازد.

پايگاه خبري آينده روشن

تهيه و تنظيم اخبار و اطلاعات مهدوي و استفاده مناسب و سريع از اين اطلاعات در فضايي گسترده، بر عهده پايگاه خبري آينده روشن است. اين پايگاه خبري به طور تخصصي در زمينه مهدويت، موعودگرايي، آخرالزمان و معنويت به اطلاع‌رساني مفيد و سازنده مي‌پردازد.

توليد، توزيع و بازتوزيع اخبار اين حوزه از رسالت‌هاي عمده اين پايگاه خبري است.

انتشارات

نشر کتاب‌هاي فاخر در عرصه انديشه مهدويت که توسط اعضاي هيئت علمي مؤسسه يا ديگر انديشمندان به رشتة تحرير درآمده بر عهده انتشارات مؤسسه است و تاکنون موفق به نشر ده‌ها اثر منحصر به فرد شده است.

مجلات

1. فصل‌نامه علمي ـ پژوهشي مشرق موعود


اعضاي هيئت علمي و پژوهشگران پژوهشکده مهدويت در راستاي فعاليت‌هاي پژوهشي خود، مقاله‌هاي علمي و پژوهشي توليد شده را پس از نقد و بررسي در فصل‌نامه علمي ـ پژوهشي مشرق موعود منتشر مي‌کنند. اين نشريه هم‌چنين مقالات ممتاز رسيده از ديگر پژوهشگران را نيز با رعايت استانداردهاي علمي و پژوهشي منتشر مي‌کند.

2. فصل‌نامه علمي ـ ترويجي پژوهش‌هاي مهدوي

اين نشريه با درجه علمي ـ ترويجي ضمن بهره‌مندي از مقالات پژوهشگران موسسه، ساير مقالات علمي و ترويجي مرتبط با گفتمان مهدويت را با رعايت استانداردهاي علمي، منتشر مي‌کند.

3. فصل‌نامه علمي ـ پژوهشي عصر آدينه

اين نشريه با هدف انتشار مقالات علمي ـ پژوهشي در زمينه هنر موعود منتشر مي‌شود.

4 و 5. فصل‌نامه‌هاي الموعود و The Bright Future  

فعاليت در عرصه بين‌المللي، ضرورت ارائه مقالات پژوهشي به زبان بين‌المللي را تبيين کرده است. از اين رو، فصل‌نامة تخصصي الموعود (به زبان عربي) و The Bright Future (به زبان انگليسي) منتشر و در گستره بين‌المللي توزيع مي‌گردد.

ارائه جديدترين مقالات به زبان انگليسي و عربي، معرفي پژوهش‌هاي برگزيده و مصاحبه با پژوهشگران بين‌المللي از فعاليت‌هاي اين نشريه است.

6 و 7. ماه‌نامه مليکا و ماهک

ماه‌نامه مليکا با انتخاب نام رومي مادر امام زمان(عج) براي کودکان منتشر مي‌شود.

اين نشريه با هدف تربيت و راهنمايي کودکان، این آينده‌سازان فردا، شکل گرفته است و با بهره‌گيري از زبان مناسب و مطالب ارسالي کودکان، در بخش‌هاي داستان، شعر، هنري و رسانه فعاليت مي‌کند.

بخشي از اين ماه‌نامه با نام «ماهک» ويژه خردسالان مي‌باشد.

8. ماه‌نامه انتظار نوجوان

ماه‌نامه انتظار نوجوان براي پاسخگويي به نياز نوجوانان و با هدف ايجاد محفلي صميمي و دوستانه براي همه نوجوانان ايراني منتشر مي‌شود. فعاليت در بخش‌هاي شعر، داستان، مقاله، رسانه و هنري با همکاري خبرنگاران افتخاري از سراسر کشور، درون‌مايه انتظار نوجوان را تشکيل مي‌دهد.

در هر شماره بخشي از اين ماه‌نامه به خانواده‌هاي مهدوي اختصاص دارد.
 

انتهای پیام / 1005 


کد مطلب: 1420

آدرس مطلب :
https://www.ayandehroshan.ir/news/1420/آشنایی-کوتاه-موسسه-آینده-روشن-بشریت

آینده روشن
  https://www.ayandehroshan.ir