تاریخ انتشارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : ۱۴
۰
plusresetminus
معاونت فرهنگی و هنری در چارتی منظم با برنامه‌ریزی و آگاهی از ظرفیت فرهنگ و هنر مهدوی در جهت دست‌یابی به اهداف والای مؤسسه آینده روشن فعالیت می نماید.
آشنایی با معاونت فرهنگی و هنری
مقوله مهدویت از زمره موضوعاتی است که علی رغم کشش و جذابیت های محتوایی و ساختاری کمتر از توجه اهل فرهنگ و هنر برخوردار شده است. دلائل مختلفی را برای آن می توان برشمرد از آن جمله که اولا مهدویت، انتظار، غیبت و ظهور و حکومت حضرت آنچنان که باید برای اهل هنر تبیین نشده است و ثانیاً هیچگاه ظرفیت ها و جاذبه های این موضوع بازکاوی و بیان نشده اند.از این رو معاونت فرهنگی و هنری در چارت منظمی که با برنامه‌ریزی و آگاهی از ظرفیت فرهنگ و هنر مهدوی طراحی شده است در دست‌یابی به اهداف والای مؤسسه آینده روشن برنامه‌های خویش را به شرح ذیل ارائه می‌دهد:

1- تشکیل انجمن‌ها و کارگروه‌های تخصصی در موضوع مهدویت:
این انجمن‌ها و کارگروه‌های متشکل از هنرمندان فعال و صاحب ذوق و همچنین معتقد و متعهد در زمینه مهدویت خواهند بود که با گردهم‌آیی و ارائه نظرات سازنده و مفید خویش در شناسایی و تولید آثار ارزنده و اثرگذار و بخصوص جهت‌ده در موضوع جهانی موعود و مهدویت به فعالیت در این بخش مشغول خواهند بود، این انجمن‌ها و کارگروه‌ها در چند بخش دسته‌بندی می‌شوند که عبارتند از:
الف. انجمن هنرهای تجسمی: این انجمن خود به چند بخش و کارگروه دیگر تقسیم می‌شود که در زمینه‌های مختلف هنرهای حجمی و تجسمی فعالیت می‌کنند. هنرمندان این انجمن بیش‌تر در زمینه‌های بصری ـ ذهنی (انتزاعی) هنر فعالیت دارند، این انجمن به بخش‌های کوچکتر زیر تقسیم
می‌شود:
کارگروه نقاشی
کارگروه مجسمه‌سازی
کارگروه خوشنویسی
انجمن هنرهای تصویری: این انجمن همانگونه که از نامش مشخص است در زمینه سینما و تلویزیون و تصویرسازی و ... فعالیت می‌کند با این تفاوت که در تولید و ساختن فیلم و کلیپ و مجموعه‌های داستانی و ... فعالیت دارد. این انجمن نیز دارای چند کارگروه زیر است:
کارگروه سینما
کارگروه TV
کارگروه تئاتر
کارگروه فیلم نامه‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی و ...
کارگروه مطبوعات
ج. انجمن هنرهای ادبی: این انجمن در زمینه ادبیات مهدوی فعالیت دارد، البته از آن‌جا که مردم با فرهنگ نوشتاری دمسازی بیشتری دارند، این انجمن در بخش‌ها و کارگروه‌های زیر فعالیت دارد:
کارگروه شعر و موسیقی
کارگروه داستان
کارگروه متن ادبی
کارگروه ترانه

2.برگزاری نشست‌ها و جلسات تخصصی:
برای طرح و ارائه‌ی ایده‌ها، نظریه‌ها و افکار هر کارگروه نیاز به برگزاری جلساتی تا طرح‌ها و ایده‌های خود را از حالت بالقوه به فعلیت برساند لذا برای هر کارگروه جلسات هفتگی در نظر گرفته شده است که با تعیین جدول زمان‌بندی شده بدون تداخل با یکدیگر برگزار شده و فعالیت‌های خود را مشروحاً به انجام می‌رسانند، این کارگروه‌ها موظف هستند برای ارائه فعالیت‌های خود به عموم و همچنین در بوته آزمایش قرار دادن نظریه‌های خود اقدام به برگزاری نشست‌های ماهانه داشته باشند که این نشست‌ها معمولاً با دعوت از مهمانان مجرّب در زمینه فرهنگ و هنر مهدوی بصورت تخصصی در سطح استان برگزار می‌گردد، همچنین کارگروه‌ها در یک تعامل جهت‌دار اقدام به برگزاری نشست‌ها (همایش‌های) فصلی نیز می‌کنند که این نشست‌ها در سطح کشوری برگزار خواهد شد. اطلاع‌رسانی این نشست‌ها بصورت فراخوان و ... انجام خواهد شد.

3. رایزنی جهت شناسایی و جذب آثار منتخب در حوزه‌ی هنر مهدوی:
در این مرحله از فعالیت‌ها معاونت فرهنگی هنری نیروها و فعال در زمینه‌ی مهدویت را شناسایی کرده و از آنها با حمایت مادی و معنوی آثاری در زمینه مهدویت تولید می‌کند، شناسایی این افراد عمدتاً از طریق نشست‌های فصلی در سطح کشور و نشست‌های
ماهانه در سطح استان انجام می‌گیرد.

4. تولید آثار جامع و فاخر هنری در موضوع مهدویت:
توضیحات این بخش بصورت کلی‌تر در بخش قبل انجام شد. اما نکته لازم به ذکر این است که چون اطلاع‌رسانی مستلزم تولید آثاری در این زمینه است و همچنین جنبه آموزشی داشتن تولیدات مؤسسه ایجاب می‌کند که تولیدات در بهترین شکل خود انجام شوند.

5. برگزاری جشنواره فرهنگی هنری چهارفصل:
این جشنواره با برنامه‌ریزی برای مدت یکسال در چهارفصل متناوباً انجام خواهد گرفت که در هر فصل یکی از کارگروه‌های معاونت فرهنگی هنری برگزار خواهد شد و یکی از بخش‌های چهارگانه را معاونت پژوهشی برگزار خواهد کرد که حوزه‌های فعالیت این بخش بیش‌تر دکترین مهدویت است.

6. برگزاری جلسات مشترک با نهادها و سازمان‌ها برای طرح و اجرای برنامه‌های مشترک در موضوع مهدوی :
برای همسو و هم‌جهت بودن و برگزاری باشکوه‌تر و همچنین جذب نیرو و بودجه و یا برگزاری مشترک برنامه‌های مربوط با موضوع مهدویت لازم است تا جلساتی با نهادها و سازمان‌ها و ... فعال در زمینه‌ی مهدویت برگزار شود.

8. مشاوره فرهنگی هنری در امور مجلات:
مجلات تولیدی توسط مؤسسه غیر از بررسی محتوایی و همچنین فرهنگی هنری در بخش‌های مربوط به خود لازم به مشاوره یافتن از معاونت فرهنگی هنری نیز دارند.

9. ایجاد سایت مستقل فرهنگی هنری مهدوی:
در جهت آگاه‌سازی و اطلاع رسانی عمومی و نیز جهانی از فعالیت‌های مؤسسه بخصوص فعالیت‌های فرهنگی هنری مؤسسه آینده روشن ایجاد سایت اینترنتی مستقل فرهنگی هنری مؤسسه آینده روشن الزامی می‌نماید که ان‌شاءالله طرح جامع و کامل این سایت مستقلاً ارائه خواهد شد.

10. ایجاد بانک اطلاعات هنری:
این بخش نیز یکی از زیرمجموعه‌های سایت هنری است که در ادامه طرح همان بخش ارائه خواهد شد.

11. ایجاد زمینه‌های تشکیل گروه تخصصی هنر مهدوی به عنوان دهمین گروه پژوهشی مؤسسه:
تشکیل یک گروه تخصصی هنری در کنار گروه‌های نه‌گانه تخصصی مؤسسه برای ارتقای سطح علمی در این بخش لازم می‌نماید که البته این گروه نیز فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی لازم را در زمینه فرهنگ و هنر مهدوی انجام خواهد داد.
https://ayandehroshan.ir/vdca1.n6449nykk5.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما