تاریخ انتشارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۱۴۷۹
۰
plusresetminus
کتاب پژوهشی درباره دوازده مهدی به قلم مجتبی رضایی آدریانی در شمارگان 1000 نسخه در مؤسسه آینده روشن منتشر شده است
پژوهشی درباره دوازده مهدی
به گزارش مؤسسه آینده روشن در مقدمه این کتاب اینگونه می‌خوانیم: یکی از فتنه‌های نو ظهور دوران ما، پیدایش شکل جدیدی از ادعاهای مرتبط با مهدویت است.

مدعیان، در این شکل جدید، با تهییج افکار عمومی نسبت به نزدیک بودن دوران ظهور و در آستانه ظهور امام زمان بودن، خود را دارای ارتباطی ویژه با آن حضرت نشان داده و مردم را به دنبال خود کشانده در گرداب گمراهی و تباهی، گرفتار می‌سازند.

از جمله این مدعیان، شخصی با عنوان احمد اسماعیل  است. وی که هیچ دلیل و مدرکی برای اثبات سید بودنش در دست نیست، در شگردی جدید، خود را از نوادگان امام زمان معرفی نموده! و در نوشته‌هایش، مقام‌ و جایگاه عجیب و غریبی برای خود ساخته و پرداخته است. 

یکی از پیروان سینه چاک احمد اسماعیل، شخصی با نام ناظم العقیلی است. وی که در تأیید افکار و ادعاهای احمد اسماعیل، کتاب‌های متعددی نگاشته و یکی از نوشته‌های خود را به اثبات وجود «دوازده مهدی» اختصاص داده است. ناظم عقیلی با جستجو در منابع حدیثی شیعه، حدود چهل حدیث در تأیید و تثبیت وجود «دوازده مهدی» و «امام» بودن آنها، گردآوری کرده و مدعی شده آوردن این تعداد حدیث، فقط به احترام ترغیب و تأکید رسول‌الله بر حفظ و کتابت چهل حدیث است؛ وگرنه روایات بیشتری درباره اثبات این ادعا در دست است.

یکی از شگردهای نویسنده این است که این تعداد روایت، را بدون هیچ نظم و ترتیب خاصی، پشت سر هم قرار داده تا ذهن خواننده کمتر متوجه ابهام‌های فراوان موجود در روایات مورد استدلال وی گردد! بنابراین پیش از ورود به نقل و نقد روایات، ابتدا آنها را، متناسب با برداشتی که از آنها شده، در چند عنوان دسته‌بندی می‌نماییم تا هم بررسی آنها ساده‌تر گردد و هم خوانندگان، بتوانند ساده‌تر، قضاوتی سالم درباره ادعاهای نویسنده و نیز احمد اسماعیل، درباره وجود دوازده مهدی و انتساب آنها با امام زمان و نیز جایگاه و صفات ویژه آنها، داشته باشند. 

سچس درادامه ابتدا در یک جمع‌بندی به پنج ایراد اساسی کتاب نویسنده اشاره، و سپس نقد کلی مجموعه این شش دسته روایت، در ضمن 5 نکته، بیان خواهد شد. 
تذکر این نکته ضروری است که در نقد روایات یاد شده، ابتدا به نقد تک تک روایات پرداخته، سپس نقد کلی هر دسته روایت، در پایان نقل و نقد روایات آن دسته خواهد آمد. 


کتاب پژوهشی درباره دوازده مهدی به قلم مجتبی رضایی آدریانی در شمارگان 1000 نسخه در مؤسسه آینده روشن منتشر شده است


برای دریافت فایل کتاب کلیک کنید


انتهای پیام / 101
 
https://ayandehroshan.ir/vdcc.mqsa2bq0ola82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما