کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راهبردهای سیاسی امام باقر و امام صادق(ع) در آماده‌سازی جامعه اسلامی برای ورود به عصر غیبت

27 تير 1395 ساعت 9:38

کتاب راهبردهای سیاسی امام باقر و امام صادق(ع) در آماده‌سازی جامعه اسلامی برای ورود به عصر غیبت توسط جناب آقای سید ابراهیم معصومی تالیف شده و در 1000 نسخه به چاپ رسیده است.


به گزارش آینده روشن اندیشه مهدویت و اعتقاد به ظهور منجی از زمان رسول اکرم مورد توجه بوده، به‌گونه‌ای که جامعه صدر اسلام کاملاً با آن آشنا بوده است، شاهد این امر، روایاتی است که در آنها به موضوع مهدویت و مسائل پیرامون آن پرداخته شده است، بعد از پیامبر جامعه اسلامی به دو عصر حضور و غیبت امام معصوم تقسیم می‌شود؛

در عصر حضور، امامان معصوم در جامعه حضور داشته و مردم سوالات و شبهات خود را از محضر امام می‌پرسیدند و مشکلات را با رجوع مستقیم به امام برطرف می‌کردند.

اما در عصر غیبت به دلیل اینکه مردم از حضور امام در بین امت محروم بودند و مستقیماً نمی‌توانستند جهت رفع مشکلات به محضر امام برسند و از طرفی در بسیاری از روایات به‌طور مشخص به نام امام عصر به‌عنوان منجی اشاره شده و به‌طور مشخصی به عصر غیبت نیز پرداخته شده است، اعتقاد و آگاهی مردم به این امر موجب شده تا برخی از کج اندیشان برای رسیدن به مقاصد دنیوی خویش، ادعاهایی را با نام امام مهدی مطرح و مردم را به خود دعوت کرده و آنها را به انحراف می‌کشاندند، که در تاریخ موارد بسیاری را می‌توان نام برد.

لذا ائمه به منظور جلوگیری از ایجاد انحراف مردم در جامعه اسلامی، همواره در صدد بودند تا اندیشه مهدویت و مسائل عصر غیبت را به نحو صحیح برای همگان تبیین نمایند، و از ورود انحرافات نیز جلوگیری کرده و در جاهایی نیز به مقابله با آن بپردازند، در این بین دو امام بزرگوار شیعه (امام باقر و امام صادق) در طول 53 سال امامت، تلاش‌های فراوانی در این زمینه داشته و با بیان راهبردهای سیاسی، فکری و عملی برای عصر غیبت، در صدد بودند تا جامعه اسلامی را برای ورود به آن دوران آماده نمایند.

با توجه به فرا رسیدن عصر غیبت از جمله مسائل اساسی این است که معصومین، به‌ویژه دو امام بزرگوار امام باقر و امام صادق، چه راهبردهایی در آماده‌سازی جامعه اسلامی برای آن دوران ارائه نموده‌اند؟

این تحقیق براساس چارچوب و الگوی راهبردی (سوات _ swot) راهبردهای سیاسی ارائه شده توسط امام باقر و امام صادق را در آماده‌سازی جامعه اسلامی برای ورود عصر غیبت بررسی نموده است. در ابتدا شرایط و ویژگی‌های جامعه اسلامی عصر امام باقر و امام صادق مورد بررسی قرار گرفته است.



برای دریافت فایل کتاب کلیک کنید



انتهای پیام / 101


کد مطلب: 1307

آدرس مطلب :
https://www.ayandehroshan.ir/book/1307/راهبردهای-سیاسی-امام-باقر-صادق-ع-آماده-سازی-جامعه-اسلامی-ورود-عصر-غیبت

آینده روشن
  https://www.ayandehroshan.ir