تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : ۱۶۱
۰
plusresetminus

مهدويت ،غرب و بازيهاي رايانه اي

مهدي حق وردي طاقانكي
مهدويت ،غرب و بازيهاي رايانه اي
مقدمه:
يكي از اصول مشترك بين تمام اديان الهي و اساطير باستاني اقوام مختلف ،مبحث منجي موعود و آخر الزمان مي باشد.
همانكسي كه شيعيان او را مهدي ،مسيحيان او را عيسي ،زرتشتيان او را سوشيانت وقومهاي ديگر او را با نامهاي ديگر مي خوانند.تمامي منتظران ظهور به مرحله اي معتقدند كه يك ضد منجي كه عصاره تمام شرارتهاست و تمامي نيروهاي شيطاني را به همراه خود دارد و مهمترين مانع منجي موعود است. در نبرد نهايي ميان اين دو كه جنگي بسيار بزرگ و خونين است منجي موعود به همراه يارانش به كمك امدادهاي الهي بر لشكر شيطان پيروز مي شوند
سربازان و ياران منجي انسانهايي با ايمان و نيرومند هستند كه خود را از قبل براي چنين روزي آماده كرده اند.
كشيش پت رابرتسون (pat robertson) از رهبران صهيونسيم مسيحي مي گويد:
((اكنون آمريكا نماينده خداست در روي زمين،براي ظهور مسيح))

آري به اعتقاد آنان ،آمريكا يا لااقل رهبران اين كشور پيامبران معصومي هستند كه به دنياي پر از گناه فرستاده شده اند تا جهان را به سر منزل مقصود برسانند.
جرج بوش اول روز ۶ مارس ۱۹۹۲ در نشست مشترك سنا و مجلس نمايندگان كنگره آمريكا (كه بي شباهت به سخنراني جرج بوش دوم در ۲۰ مارس ۲۰۰۱ نبود ) خطابه معروفي ايراد كرد كه ضمن آن سياست نظم نوين جهاني را اعلام كرد.
سياستي كه طبق آن نمي توان پذيرفت گوشه اي از كره زمين از اصول آمريكايي در مورد آزاديهاي فردي و حكومت دمكراتيك معاف باشد.
سياستي كه طبق آن براي پيروزي درجنگ عليه تروريسم بين المللي ،جنگ ايدهها و عقايد بايد راه انداخت.
در اين نظم نوين جهاني كه به قول فوكوياما تئوري پرداز پايان تاريخ، اسلام درياي فاشيستي براي شناي تروريستهاست.
و يا به قول توماس فردمن تحليلگر سياسي آمريكا يي، اسلام بزرگترين دشمن غرب است،وجنگ با اين دشمن تنها با ارتش ممكن نيست بلكه بايد درمدارس ،كليساها ،مساجد ،معابد به رويارويي با آن پرداخت.
هم اكنون سير محصولات فرهنگي غرب براي تحقق بخشيدن به آرمان فوق ،راهي بازارهاي كشورهاي مسلمان شده ،محصولاتي كه پس از استفاده از آنها شخص از هويت و فرهنگ خود دلزده مي شود،آمريكا را به عنوان امپراطور صالح دنياي جديد مي پذيرد و او را عصاره نيروهاي خير عالم تصور مي كند.
يكي از اين محصولات فرهنگي كه بسيار نيز تاثير گذار است بازيهاي رايانه اي هستند كه بيشتر ،سرمايه هاي اجتماعي جهان اسلام را هدف گرفته اند.
بيش از دو دهه است كه بازيهاي رايانه اي وارد بازار شده اند.اولين آنها ،بازيهاي شركت آتاري( ATARI) (دستگاه TV GAME ) بود.پس از آن بازيهاي ويدئويي سير تكاملي خود را طي كردند كه در اواسط دهه هشتاد بازيها بيشتر به سمت جنگي (WAR GAME )سوق پيدا كردند.علت آن علاوه بر مسائل فني جو متشنج اواخر دهه ۸۰ آمريكا ،ناشي از جنگ سرد با شوروي و ديگر برنامه هاي رييس جمهور وقت ريگان بود بازيهايي مثل star flight و?
پس از پايان جنگ سرد و فروپاشي اتحاد جماهير شوروي ،ايالات متحده كه خود را بي رقيب در جهان يافت تصور امپراطوري بر دنيا به هدفي جدي برايش تبديل شد.و از هر وسيله اي براي اثبات و جا انداختن اين هدف استفاده كرده و مي كند.
بازيهاي رايانه اي يكي از اين ابزار و وسايل است در اين بازيها آمريكا مدينه فاضله و آرمان شهر ،نهايت رفاه ،صلح و امنيت معرفي مي شودو نظام فرهنگي آن تنها سيستمي است كه جهان را از خطرات گوناگون حفظ مي كند.
متن مقاله:
همانطور كه در مقدمه ذكر شد درميان محصولات فرهنگي كه وسيله اي براي معرفي آخر الزمان غرب و تخريب مهدويت شده است بازي هاي رايانه اي از اهميت ويژه اي برخوردارند هر چند كه بسياري از بازيها از روي فيلمهاي معروف و پرفروش هاليود ساخته مي شود ولي نكته جالب توجه اينست كه به عنوان مثال در سال ۱۳۸۰(سال ۲۰۰۱ ميلادي )صنعت بزرگ هاليود حدود ۵ ميليارد سود داشته ولي درهمين زمان شركتهاي بازيهاي رايانه اي در آمريكا بيش از ۳۰ميليلارد دلار سود داشته اند
تفكرحاكم بر اين بازيها نشات گرفته از منجيان متنوع آخر الزمان است كه هر كدام داراي ويژگيهاي منحصر به فرد خود مي باشد.هر چند كه بررسي تمامي اينگونه بازيها ممكن نمي باشد ولي سعي مي شود دراين مقاله به برخي از اين بازيها كه مروج آخرالزمان غرب و تخريب مهدويت و اسلام است پرداخته مي شود.

آخر الزمان ديني:
در ميان آخر الزمانهاي مختلف ،آخر الزمان ديني مورد توجه خاص قرار گرفته است.در اين آخرالزمان انسانهاي شيطان صفت در قالب گروههاي تروريستي و? قصد به دست گرفتن قدرت و نابودي تمامي عناصر پاك وخدايي را دارندو شما به عنوان منجي در نقش جاسوس خبره و با ايمان و يا سربازان ماهر و معتقد (عمدتا سربازاني از ارتش آمريكاو انگليس )به عنوان پليس صلح جهاني ظاهر شده و به مبارزه با دشمنان بشريت مي پردازيد(حال ممكن است اين دشمن قبلادر زمين به جنايت پرداخته و شما مجددا به مبارزه با آن مي پردازيد و يا دشمناني كه در آينده پا به عرصه جهان خواهند گذاشت).
بازيهايي همچون اسلحه مر گبار ، گروه ضربت ،بازگشت به قلعه ولفن اشتاين و?
در بازي اسلحه مرگبار شما در نقش يك گروه ضد تروريستي بايد ۱۱ ماموريت مختلف و پر هيجان را پشت سر بگذاريد و در طي عمليات علاوه بر ناكام گذاشتن تروريستها در فعاليتهايشان اسناد و مدارك مختلفي جمع آوري كنيد و به برنامه هاي آينده تروريستها پي ببريد در ضمن بايد گروگانها را نجات دهيد هر گونه خطا باعث به خطر افتادن جان گروگانها مي شود.
يا در بازي گروه ضربت در سال ۲۰۰۸ به مبارزه با ميهن پرستان افراطي مسكو برويد .قصد آنها تاسيس مجدد امپراطوري اتحاد جماهير شوروي است . تاجيكستان ،اوكراين ،بلاروس و ديگر كشورهاي استقلال يافته يكي پس از ديگري در شرف پيوستن به اين امپراطوري هستند شما كماندوهاي دلاوري هستيد كه خود را گروه ضربت مي ناميد
ويا در بازي معروف (بازگشت به قلعه ولفن اشتاين ) (RETURN TO CASTLE WOLFENSTEIN)مجددا به مبارزه با نازي ها مي رويد .
در اين بازي تعدادي از فرماندهان ارشد اس .اس از جمله هيملر (فرمانده كل نيروهاي اس اس )قصد دارند تا با توسل به تكنولوژي پيشرفته و استفاده از قدرت هاي مافوق طبيعي به جنگ عليه بشريت بيايندو شما در نقش ماموراني از ستاد ضد اطلاعات ارتش بايستس از اجراي اهداف فوق جلوگيري كنيد و جهان را از نابودي نجات دهيد
ويا در بازي call of duty ) )شما در نقش سربازان انگليسي ،آمريكايي و روسي آموزش مي بينيد و براي مبارزه با آلمانيها به منطقه اعزام مي شويد.شما پس از طي كردن مراحل مختلف وارد برلين پايتخت آلمان شده و پرچم آزادي !را بالاي ساختمانها به اهتزاز در آوريد.
علاوه بر بازيهاي ذكر شده كه به دشمنان بشريت در گذشته يا آينده پرداخت شده است،غرب سعي دارد سياستهاي تجاوز گرانه كنوني خود را در عرصه بين الملل توجيه كند اهدافي همچون مبارزه با تروريسم بين المللي ،مبارزه با گروههاي تروريستي همچون القاعده و يا مبارزه با ديكتاتورهاي جهان همچون صدام و?
اين روند پس از ۱۱ سپتامبر با شتاب بيشتري پيگيري شد.
بعنوان مثال در بازي نيروي دلتا (DELTA FORCE) شما بعنوان يك گروه ضد تروريستي مامور مي شويد تا با تروريستها در هر كجاي دنيا كه از سوي آمريكا معرفي مي شوندمبارزه كنيد در قسمتي از اين بازي شما وقتي وارد اردوگاه تروريستها مي شويد تصوير شيخ ياسين تصوير رهبر حماس (كه چندي پيش به دست دولت تروريستي اسراييل به شهادت رسيد)را بر ديوار مي بينيد يا در بازي (D DE LTA FORCE 2) با مبارزه با تروريستها وارد خوزستان مي شويد و با تروريستهايي مواجه مي شويد كه با چهره اي كريه ،خشن وبد ذات ترسيم شده آنها لباس عربي بر تن دارند با صورتهاي نتراشيده و?
از بازيهاي ديگري كه در اين زمينه مي توان به آن اشاره كرد بازي (جنگ ژنرالها) و (طوفان صحرا) مي باشد.
در جنگ ژنرالها (GENERALS) شما در نقش سربازان آمريكايي ماموريت مبارزه و سركوب تروريستها و دشمنان بشريت را داريد شما به عراق براي مبارزه با رژيم صدام مي رويد يا به افغانستان (مزار شريف ) براي مبارزه با گروه القاعده مي رويد .
نكات جالب توجه اي در اين بازي به چشم مي خوردمثلا در ابتداي بازي فيلمي پخش مي شود كه هواپيما و هلي كوپتر هاي آمريكايي در حال گشت زني هستند كه توسط دشمن مورد حمله قرار مي گيرند و سقوط مي كنند پس از آن است كه شما وظيفه داريد متجاوزان را سركوب كنيد و نشان مي دهد كه هيچگاه آمريكا اولين گلوله را شليك نمي كند و فقط براي دفاع از خود دست به تجاوز و حمله مي زند
همچنين هم در عمليات عراق و هم در عمليات افغانستان به هر نحو ممكن از نمادها و سمبلهاي اسلامي استفاده شده و به كسي كه اين بازي را انجام مي دهد القا مي كند كه اسلام علت اين خشونتهاست در عراق نيروهاي صدام در جلوي مسجد اسقرار دارند و يا در مزار شريف منارههاي مسجد ديده مي شود.
در هر دو قسمت عمليات عراق و افغانستان بعثي ها و گروه القاعده (دشمن ) به رنگ سبز نشان داده مي شود (كلاه سبز ،تانكها و نفر برها و نيروهايي كه نشانه ها آنها رنگ سبز است)كه به نظر مي رسد كه اين انتخاب رنگ نيز به دليل نيست همانطور كه در بازيهاي قديمي تر كه آمريكا به نبرد با دشمن مي رفت تروريستها و دشمنان به رنگ قرمز (نماد شوروي )نشان داده مي شوند.

در بين بازيهايي كه در اين زمينه ساخته شده اند شايد هيچكدام به اندازه بازي (desert storm) ماهرانه و در عين حال با جذابيتهاي گرافيكي و موضوعي ساخته نشده باشد.
در اين بازي اين امكان براي شماد وجود دارد كه در نقش نيروهاي ويژه آمريكايي (delta)يا انگليسي(sas)بازي كنيد ابتدا پس از انتخاب تيمتان شما در ۲۸ جولاي۱۹۹۰ به يك دوره آموزشي اعزام مي شويد و آموزشهايي از قبيل حركت ،دويدن ،عبور از موانع نظامي ،تمرين تير اندازي با كلت ،آر پي جي ،اسلحه هاي خود كار و? و هدايت تيم خود را مي بينيد سپس در اولين ماموريت خود در ۲ آگوست ۱۹۹۰ بايد پس از درگيري با نيروهاي عراقي اقدام به انهدام پلي ميان عراق و كويت بنماييد و با گذراندن مراحل زياد با ماموريتهاي مختلفي همچون نابود كردن مراكز نظامي ،سايتهاي موشكي ،فرودگاههاي نظامي و? در مرحله آخر اقدام به نابودي ژنرال عزيز خان نماييد.
همانطور كه ذكر شد اين بازي داراي تعدا مراحل زيادي است و توضيح همه آن نوشتن مقاله جداگانه اي را مي طلبد ولي به عنوان مثال
در دو مرحله متوالي شما وظيفه نابودي موشكهاي اسكاد (SCUD) را داريد قبل از اينكه اين موشكها به سمت اسراييل شليك شوند
در مرحله چهارم شما در ۱۹ ژانويه سال ۱۹۹۱بايد تعداد زيادي از موشكهاي SCUD متحرك عراق را كه در شمال غرب بزرگراه شماره ۱۰عراق نزديك شهر AL QAIM (القائم)؟مستقر شده اند را قبل از اينكه به سمت اسراييل شليك شوند را منهدم كنيد.
يا در ۲۸فوريه ۹۱ شما وارد جنوب بغداد مي شويد بايد مسير ورود به يك كارخانه عراقي را بيابيد در مرحله بعد پس از درگيري شديد و عبور از چند لايه حفاظتي وارد كارخانه شويد اين كارخانه ،محل توليد سلاحهاي اتمي و راديو اكتيويته است و در نهايت شما بايد مقداري پلوتونيم توليد شده را پيدا كرده
و همچنين يك موشك در حال ساخت كه كلاهك آن باز شده واحتمالا قرار است به يك كلاهك هسته اي تبديل شود را نابود كنيد و?
بعد از موفقيت اين بازي ورژن جديد اين بازي با عنوان (back to baghdad ) به بازار آمد كه ادامه همان داستان است در عين حال از لحاظ گرافيكي كيفيت به مراتب بالاتر از بازي قبلي نكته قابل توجه در اين بازي اينست كه در تمامي مراحل بازي شما با مساجد يا تصاوير قاب شده مسجد مواجه مي شويد كه اشتراك تمامي اين مساجد گنبد سبز آنهاست. .
مجموعه سري بازيهاي (delta force) از اين قبيل بازيهاست در شماره جديد اين بازي با عنوان (black hawk down:team sabre)شما براي مقابله با تروريستها به نقاط مختلف جهان سر مي زنيد در كلمبيا با مبارزه با قاچاقچيان مواد مخدر و? ودر يكي از اين مراحل بايد در سال ۲۰۰۵براي مبارزه با تروريستهاي به ايران بياييد! بله به ايران و جزيره خارك ?
در اين بازي مبارزه با تروريستهاي ايراني جزء سخترين مراحل بازي است در ساير نقاط دنيا تروريستها لباس شخصي هستند در صورتي كه در ايران اكثرا شما بايد با نيروهاي منظم نظامي كه ملبس به لباسهاي نظامي خاكي رنگ با چهر هاي اسلامي مواجه هستيد
در يكي از مراحل شما پس از درگيري با نيروهاي ايراني بايد كاميونهايي(به نظر حاوي مواد شيميايي است )كه اسكورت مي شوند را صحيح و سالم به تصرف خود در آورده و آنها را بدون رسيدن آسيب به يك منطقه امن نظامي برسانيد

آخر الزمان تكنولوژيك:
در آخر الزمان تكنولوژيكي رباتها و ساخته هاي دست بشر به مرحله اي از تكامل و هوش مي رسند كه عليه انسانها دست به شورش زده و قصد نابودي نسل بشر را دارند.و انسانها نيز توانايي مبازه با آنها را ندارند در اين زمان يك منجي شجاع كه داراي قدرت عشق و ايمان است (خصيصه اي كه ماشينها از آن بي بهره اند)به مبارزه بر مي خيزد و پس از نبردهاي طولاني وسخت نسل بشر را نجات مي دهد.
مثلا شما در بازي ماتريكس(ENTER THE MATRIX ) ،به همراه يك گروه از آرمان شهري به نام زايان(ZION) وظيفه نجات جهان را از دست انسان نما ها بر عهده مي گيريد ودرحين بازي بايد با شجاعت بي نظير خود جهان را از دست ماشينهاي ديو صفت نجات دهيد.

آخر الزمان طبيعي:
در آخر الزمان طبيعي ،طبيعت سر به شورش برمي دارد و بشررا با حربه هايي مانند زلزله ،گرد باد ،طوفان ،آتشفشان، سيل و? تهديد مي كند و يا دخالتهاي بي جاي انسان در ساختارهاي ژنتيك باعث پيدايش غولها و حيوانات ناشناخته عظيم الجثه اي مي شود.
به عنوان مثال در بازي جزيره سايه ها شما براي پي بردن و نجات بشريت از دست (آلن) و (اوبد ) مورتون (كه پدر خود را كه يك دانشمند ژنتيك بوده كشته اند )كه قصد دارند به وسيله تحقيقات پدرشان بر جهان مسلط شوند.نتايج شگفت انگيزي كه مي تواند دنيا را به نابودي بكشاند وارد جزيره شويد
يا در بازي شيطان مقيم يك ويروس ساخته شده توسط شركت آمبرلا در جامعه پخش مي شود و درنهايت شما براي نجات بشريت مجبور به استفاده از بمب اتم مي شويد.

آخر الزمان تخيلي:
در آخر الزمان تخيلي ،موجودات ناشناخته فضايي زمين و نسل بشريت را به مخاطره انداخته و اين بار يك منجي بسيار دانا با قدرت ماوراء انساني به مبارزه با اين موجودات مي پردازد.
به عنوان مثال در بازي سام ماجراجو شما به عنوان يك منجي در نقش سام استون ظاهر مي شويد سام به خاطر شجاعت فوق العاده اش در مبارزه با اين موجودات به اسطوره اي تبديل شده،به كمك ماشين زمان به گذشته بر مي گردد تا جنگ بر عليه اين ياغيان را به نفع بشريت تمام كند.

آخر الزمان اسطوره اي:
در آخر الزمان اسطوره اي يك ضد منجي از دل افسانه ها و اسطور هاي باستاني پا به دنياي ما گذاشته و قصد نابودي بشر را دارد كه در اين حال با ظهور يك منجي آگاه به دنياي اسطورها و مجهز به جادو و سحر به مبارزه با اين دشمنان مي پردازد.
مثلا در بازي (نفرين شدگان) شما به عنوان يك منجي در نقش دختر يا پسر ۱۵ ساله يك كشاورز بازي را آغاز مي كنيد متجاوزان كراگ به فرمان يك موجود اهريمني در جستجوي جادو و سحر هايي براي حكمراني بر كل دنياست اين اهريمن مي خواهد با استفاده از اين جادو ها تمام موجودات خوب دنيا از جمله شما را به اسارت در آورد كه شما، يك ماجراجوي سر سخت مبارزه با اين شيطان را بر عهده مي گيريد .شما براي اين كار بايد از جنگلهاي انبوه و ژرف ،درههاي خشك،بيابانها،سياهچالهاي مرطوب ،گورستانهاي قديمي ،كوههاي پر از برف ، غارهاي يخي و از عمق غارهاي پر از مواد مذاب عبور كنيد تا از اين فاجعه جلوگيري كنيد.
يكي ديگر از ايدههاي حاكم بر بازيهاي رايانه اي جنگ هسته اي است كه از آن با عنوان آرماگدون(armageddon) نبرد نهايي حق عليه باطل ياد مي شود.كه استفاده از سلاح اتمي در آن قابل پيشگيري نيست و ظهور حضرت مسيح بدون وقوع اين حادثه ممكن نيست در بازيهاي مختلف به اين پديده پرداخته شده است.
بعنوان مثال شما در بازي مامور مخفي ۲،در نقش كيت آرچر يك جاسوس خبره ظاهر مي شويد كه مي بايد از وقوع جنگ هسته اي و نابودي نسل بشر توسط تروريستها جلوگيري كنيد.
يا در بازي شيطان مقيم يك ويروس ساخته شده توسط شركت آمبرلا در جامعه پخش مي شود و درنهايت شما براي نجات بشريت مجبور به استفاده از بمب اتم مي شويد.
با مطالب عنوان شده ديگر نمي توان به بازيهاي رايانه اي تنها به عنوان ابزار جذاب براي تفريح و سرگرمي كودكان نگاه كرد بلكه بايد به آنها از ديد دشمنان تفكر اسلامي نگريست.و در مقابل با توليد جانشينهاي مناسب براي اينگونه بازيها با توجه به عمق منابع ملي و ومذهبي به مبارزه با اين تجاوز پرداخت

محقق: مهدي حق وردي طاقانكي
وبلاگ بام ايران
www.mhta.persianblog.com
ايميل:haghverdi_mahdi@yahoo.com
------------------------------------------------------------------------------------------------
فهرست منابع :

۱. پيشگوييها و آخرالزمان:مجموعه مقالات،گرد آوري واحد پژوهش وتحقيق موسسه فرهنگي موعود ،تهران،موعود عصر،۱۳۸۲
۲. بازيهاي سياسي فارسي مي شود،روز نامه همشهري ، جمعه ۱۸ بهمن ۸۱
۳. سي دي بازي دلتا فورس delta force
4. سي دي بازي جنگ ژنرالها GENERALS
5. سي دي بازي ۱desert storm
6. سي دي بازي desert storm- back to baghdad
7. سي دي بازي سام ماجرا جو
۸. سي دي بازي شيطان مقيم
۹. سايت اينترنتي بازي دات كام http://www.bazidot.com
01. سايت اينترنتي نوين پندارwww.npgame.com

https://ayandehroshan.ir/vdcbu8b8prhb0.iur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما